Czy reklama w internecie ma sens? Adblock w kontekście reklamy na stronach internetowych.

Czy w dobie coraz większej liczby użytkowników korzystających z wtyczek umożliwiających blokowanie reklam np. Adblock reklama w internecie ma jeszcze sens? Kiedy reklama w internecie się opłaca, a kiedy jest to wyrzucenie pieniędzy w błoto? Czyli o tym kto i dlaczego kupuje reklamę w internecie?

adblock-a-reklama-internetowa-300x200 Czy reklama w internecie ma sens? Adblock w kontekście reklamy na stronach internetowych.Źródło: flickr, Steve JohnsonAdblock nie jest taki dobry jak o nim piszą

Wielu mogłoby się wydawać, że Adblock niesie ze sobą same korzyści, w rzeczywistości jest sporo kontrowersji wokół tej wtyczki i negatywnych opinii. Jakiś czas temu właściciele Adblock’a Plus zostali pozwani przez firmy z branży medialnej za to, że prowadzą oni na rynku nieuczciwą konkurencję. W skrócie chodziło o to, że w Adblock’u powstała tzw. biała lista firm, które zapłaciły za to, aby ich reklamy nie były blokowane przez wtyczkę.

Prawdopodobnie cała sprawa zakończy się na tym, że firma będzie musiała rozwiązać umowy ze wszystkimi kontrahentami i w „uczciwy” sposób wtyczka nadal będzie mogła blokować reklamy.

Kolejnym minusem jest fakt, że Adblock rzeczywiście (o czym wspominałem wcześniej) odbiera wydawcom (autorom stron internetowych itp.) możliwość zarabiania pieniędzy. Niemal wszystkie treści w internecie dostępne są bezpłatnie – właściciele stron internetowych ponoszą jednak koszta związane z utrzymaniem domeny i serwera, ale także zatrudnieniem redaktorów, grafików, webmasterów itp. Reklama to jedna z form pozyskiwania pieniędzy – jeżeli jej nie będzie to trzeba będzie wypełnić tę lukę i być może to co było do tej pory darmowe, będzie płatne. Tego chcecie ?

Żeby jeszcze trochę dopiec na stronie bloga Nicholasa Nethercote znajdziemy wyniki z przeprowadzonego testu, w którym wynika, że zużycie pamięci w wyniku korzystania z Adblocka jest większe, niż gdybyśmy nie posiadali tej wtyczki i zdecydowali się na wyświetlenie reklam. Zużycie pamięci dla strony internetowej z włączoną wtyczką AdBlock może być większe nawet o 70MB, niż w przypadku gdybyśmy otwarli tę samą stronę z wyłączonym Adblockiem.

Dlaczego więc ludzie korzystają z Adblocka ? Ano dlatego, że jest wygodnie….

Możliwe, że przyczyna tkwi w tym, że strony są zasypane masą reklam. Rozwiązaniem problemu według mnie mogłoby być zmniejszenie ilości reklam i podniesienie stawki za reklamę – w ten sposób wszyscy byliby zadowoleni. Oczywiście biorąc pod uwagę, że wtedy użytkownicy zrezygnują z Adblocka.

Chociaż z drugiej strony jeżeli nie zrezygnujemy z Adblocka po dobroci, to zapewne będziemy zmuszeni do przeglądania zawartości stron internetowych w mniej komfortowy sposób. Już teraz wiele stron internetowych wyświetla komunikaty związane z tym, że mamy uruchomioną wtyczkę Adblock.

noadblock-300x118 Czy reklama w internecie ma sens? Adblock w kontekście reklamy na stronach internetowych.Źródło: noadblock.plJuż teraz powstaje coraz więcej akcji i serwisów (np. noadblock.pl), które oferują skrypty blokujące dostęp do strony blokującym reklamy w internecie. Jak to fajnie brzmi „blokować dostęp blokującym”….

Trwają również prace programistyczne, które mają na celu wyłączenie funkcji oglądania mediów w trybie pełnoekranowym dla osób wyposażonych w narzędzia blokujące reklamy.

Czy warto kupować reklamę w internecie ?

No i wracam do sedna sprawy, czyli do odpowiedzenia na pytanie czy w dobie obecnie panującej mody na blokowanie reklam w internecie warto zainwestować swoje pieniądze w tę formę reklamy.

Chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – jeżeli jesteś pewien, że twoja reklama nie zostanie w ogóle zauważona to po co się zastanawiać….

Istnieje jednak prosty sposób na przekonanie osób, które twierdzą, że nie ma sensu kupować obecnie reklamy w internecie, że są w błędzie ! Na samym początku tego przydługiego wpisu pisałem o rodzajach reklamy w internecie. Jeżeli zdecydujemy się na zakup reklamy CPC/CPA/CPS/CPL, to nie poniesiemy kosztów związanych z użytkownikami, którzy korzystają z Adblocka – płacimy jedynie za efekty.

Z drugiej strony jeżeli istnieją skrypty umożliwiające sprawdzenie czy użytkownik ma włączonego Adblocka, to agencja reklamowa może to wykorzystać i rozliczać się na podstawie tych użytkowników, u których nie wykryto wtyczki. I tak właśnie robią – wtedy nawet reklama CPM (płatna za wyświetlenia) ma sens.

Nie zapominajmy o tym, że reklama to nie tylko bannery reklamowe, ale również artykuły sponsorowane, które umieszczone bezpośrednio przez wydawcę na stronie internetowej jak na tę chwilę nie są blokowane w żaden sposób.

Dodatkowo jeżeli pominiemy agencje reklamowe i samodzielnie skontaktujemy się z autorem strony internetowej, to prawdopodobnie Adblock również nie przyczepi się do wstawionej na stronie reklamy, ponieważ nie będzie ona filtrowana przez mechanizmy Adblocka.

Pamiętajmy również, że roboty internetowe nie blokują reklam – a to sprawi, że chcąc czy nie chcąc informacja o reklamowanym produkcie, lub usłudze będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce Google.

A co wy sądzicie o reklamie w internecie ? Czy to jeszcze ma sens….

10 thoughts on “Czy reklama w internecie ma sens? Adblock w kontekście reklamy na stronach internetowych.

  1. terminal says:

    Szkoda że autor skrzętnie pominął jeden z powodów, dla którego ludzie blokują reklamy, czyli śledzenie użytkowników. Ludzie mają coraz większą świadomość jak wiele informacji jest gromadzone na ich temat i próbują się bronić przed profilowaniem. Ciekawe jest to, że w telewizji czy w prasie reklama bez śledzenia jest opłacalna, a w internecie już nie. I jeszcze ten lament o utraconych dochodach…litości

  2. webmajster says:

    Artykuł nierzetelnie przekonać chce, że Adblock powoduje straty na cpm a na cpc już nie. Otóż niezależnie od modelu adblock zablokuje nawet wysłanie żądania do adserwera, więc w każdym przypadku reklamodawca nie ponosi straty. Stratnym jest tylko wydawca urzymujący się z reklam.

  3. Przemo says:

    Dziękuję za pojawiające się komentarze, cieszę się, że temat został zauważony.

    @terminal
    Reklama jako taka niczego nie śledzi – za to odpowiedzialny jest kod, który ewentualnie jest „dodatkowo” wrzucany w skryptach reklamowych i pliki cookies, dzięki którym można spersonalizować reklamę.

    Czy w porządku jest firma, która robi wtyczkę mającą blokować reklamy, a tym samym po cichu umawia się z agencjami reklamowymi w sprawie tego kto zapłaci więcej za to, aby ich reklamy nie były blokowane ?

    Wracając do samego śledzenia użytkowników w internecie to już tak nie przesadzajmy. Korzystając chociażby z Facebooka pozostawiasz więcej informacji o sobie, niż za pomocą wspomnianych mechanizmów.

    @webmajster
    Widzę, że chyba niedokładniej czytałeś drugą cześć wpisu:

    „Jeżeli zdecydujemy się na zakup reklamy CPC/CPA/CPS/CPL, to nie poniesiemy kosztów związanych z użytkownikami, którzy korzystają z Adblocka – płacimy jedynie za efekty.

    Z drugiej strony jeżeli istnieją skrypty umożliwiające sprawdzenie czy użytkownik ma włączonego Adblocka, to agencja reklamowa może to wykorzystać i rozliczać się na podstawie tych użytkowników, u których nie wykryto wtyczki. I tak właśnie robią – wtedy nawet reklama CPM (płatna za wyświetlenia) ma sens.”

    Jeżeli wydawców umieszczających reklamy na stronach będzie mniej to sprawi to, że automatycznie reklama będzie droższa – a to z kolei sprawi, że stratny będzie reklamodawca.

    I żeby była jasność – zamierzeniem tego wpisu było jedynie luźne rozważanie na temat przyszłości reklamy w internecie. O tym, czy wkrótce czeka nas masowe blokowanie dostępu do stron, zamykanie serwisów, lub wymuszanie na użytkownikach wyłączenia Adblocka (oraz innych tego typu wtyczek). Zwróćcie uwagę, że na TVNPlayer nie obejrzycie już filmu z włączonym Adblockiem.

  4. matips says:

    Czy jesteś pewien, że to twórcy Adblocka stosowali whitelisy? Z tego co pamiętam, to twórcy filtrów oferowali „odblokowanie” reklam danej firmy. Twórcy filtrów != twórcy adblocka.

  5. Beta says:

    Stary temat, ale bardzo na czasie.
    „Dlaczego więc ludzie korzystają z Adblocka ? Ano dlatego, że jest wygodnie….”
    Taa, z pewnością to główny powód.
    W związku z chęcią dogonienia X natarczywej reklamy biegającej po całej stronie na pewnej popularnej stronie , kliknęłam w nią i MÓJ KOMPUTER ZOSTAŁ ZAINFEKOWANY 6 TROJANAMI !!! ( które zjadły prawie mój komp w całości) A że jestem laikiem komputerowym wiązało się to u mnie z realnymi kosztami FINANSOWYMI, ponieważ wirusy usuwał informatyk – nie charytatywnie. Dlatego mówię stop wszystkim wyskakującym reklamom. Co innego kiedy są z boku, nie świecą jak lampki choinkowe i nie grają „biesiad”.

  6. živjo.!sm največja fenica Justina Bieberja in bi prosila ce bi lahko v naslednji reviji objavili poster in avtogram kartico, ker pa jutri izide video za pesem Fall bi bili vsi belieberji zelo veseli ce bi napisali se kaj o tem.! hwala ze v naprej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.