NFC w praktyce, czyli komunikacja bliskiego zasięgu

Jakiś czas temu na łamach bloga komputerowego Cybernecik pisałem o technologii RFID – tym razem kilka słów o NFC, czyli komunikacji bliskiego zasięgu. Co powinniśmy wiedzieć o technologii NFC, gdzie jest wykorzystywana i kto może z niej korzystać.

nfc NFC w praktyce, czyli komunikacja bliskiego zasięgu

Źródło: pixabay, kropekk_pl

Near Field Communication (NFC) – standard komunikacji bliskiego zasięgu

Najprościej rzecz ujmując NFC jest rozwinięciem technologii RFID, która pozwala na bezprzewodową komunikację na niewielkie odległości (zazwyczaj do 20 cm). Urządzenia NFC mogą pracować w dwóch trybach: pasywnym, oraz aktywnym. Urządzenie pracujące w trybie pasywnym pełni rolę transpondera i może być zasilane za pomocą fali elektromagnetycznej urządzenia inicjującego. W trybie aktywnym oba urządzenia komunikują się naprzemiennie – gdy jedno z nich nadaje, to drugie nie generuje pola elektromagnetycznego oczekując na dane.

Otagować można praktycznie wszystko: począwszy od produktów w sklepach, po naklejki, lub reklamę w prasie. Tag posiadają moduł NFC, który uruchamia określoną akcję na urządzeniu obsługującym tę technologię – co ciekawe tagi można wielokrotnie przeprogramowywać. W internecie można kupić na przykład naklejki, które po przyłożeniu do telefonu automatycznie zmienią jego ustawienia – jest to użyteczne w sytuacji, gdy często zmieniamy ustawienia telefonu (np. wyciszamy go) w zależności od sytuacji, w jakiej się znajdujemy.

Zaletą technologii NFC jest szybkość nawiązywania komunikacji – nie trzeba parować urządzeń – małe zużycie energii, oraz niewielkie wymiary modułów NFC.

Technologia NFC w praktyce

Technologia NFC umożliwia między innymi wykonywanie szybkich płatności za pomocą smartfonu, ale również przesyłanie innych danych pomiędzy urządzeniami obsługującymi standard komunikacji bliskiego zasięgu np. wymianę kontaktami, zdjęciami, czy książką adresową.

NFC jest wykorzystywane coraz chętniej przez firmy, które chcą być postrzegane jako bardziej nowoczesne. Wśród przykładowych zastosowań technologii opisanych na stronie https://www.autoid.pl znajdziemy również obsługę portfela elektronicznego, lub identyfikację osób.

Otagowanie materiału w prasie modułem NFC umożliwiałoby na przykład wyświetlenie w smartfonie opisu reklamowanego produktu, lub polubienie strony na Facebooku. Możliwości wykorzystania technologii NFC jest naprawdę bardzo dużo i z dnia na dzień pojawiają się nowe propozycje zastosowań.

Przeczytaj również

Blog komputerowy na Facebooku ! Blog komputerowy Cybernecik oficjalnie pojawił się w sieci społecznościowej Facebook - mam cichą nadzieję, że klikniecie przycisk Lubię To ! Zachęcam ...
Co może grozić za nagrywanie filmów z udziałem inn... W tym wpisie poruszę modę na nagrywanie filmików w miejscach publicznych, z udziałem przypadkowych osób, które są następnie publikowane w serwisie You...
Archiwalne wersje stron internetowych. Nie tak łat... Jeżeli z jakiegoś powodu strona internetowa nagle przestała działać, lub została usunięta przez administratora, a mimo to chcielibyśmy zobaczyć jej ar...
Marketing automation – automatyzacja procesów mark... W ostatnich latach pojawił się nowy trend - automatyzacja marketingu. Na czym ona polega i czy warto z niej korzystać? Tego dowiesz się w niniejszym a...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.