NFC w praktyce, czyli komunikacja bliskiego zasięgu

Jakiś czas temu na łamach bloga komputerowego Cybernecik pisałem o technologii RFID – tym razem kilka słów o NFC, czyli komunikacji bliskiego zasięgu. Co powinniśmy wiedzieć o technologii NFC, gdzie jest wykorzystywana i kto może z niej korzystać.

nfc NFC w praktyce, czyli komunikacja bliskiego zasięguŹródło: pixabay, kropekk_pl

Near Field Communication (NFC) – standard komunikacji bliskiego zasięgu

Najprościej rzecz ujmując NFC jest rozwinięciem technologii RFID, która pozwala na bezprzewodową komunikację na niewielkie odległości (zazwyczaj do 20 cm). Urządzenia NFC mogą pracować w dwóch trybach: pasywnym, oraz aktywnym. Urządzenie pracujące w trybie pasywnym pełni rolę transpondera i może być zasilane za pomocą fali elektromagnetycznej urządzenia inicjującego. W trybie aktywnym oba urządzenia komunikują się naprzemiennie – gdy jedno z nich nadaje, to drugie nie generuje pola elektromagnetycznego oczekując na dane.

Otagować można praktycznie wszystko: począwszy od produktów w sklepach, po naklejki, lub reklamę w prasie. Tag posiadają moduł NFC, który uruchamia określoną akcję na urządzeniu obsługującym tę technologię – co ciekawe tagi można wielokrotnie przeprogramowywać. W internecie można kupić na przykład naklejki, które po przyłożeniu do telefonu automatycznie zmienią jego ustawienia – jest to użyteczne w sytuacji, gdy często zmieniamy ustawienia telefonu (np. wyciszamy go) w zależności od sytuacji, w jakiej się znajdujemy.

Zaletą technologii NFC jest szybkość nawiązywania komunikacji – nie trzeba parować urządzeń – małe zużycie energii, oraz niewielkie wymiary modułów NFC.

Technologia NFC w praktyce

Technologia NFC umożliwia między innymi wykonywanie szybkich płatności za pomocą smartfonu, ale również przesyłanie innych danych pomiędzy urządzeniami obsługującymi standard komunikacji bliskiego zasięgu np. wymianę kontaktami, zdjęciami, czy książką adresową.

NFC jest wykorzystywane coraz chętniej przez firmy, które chcą być postrzegane jako bardziej nowoczesne. Wśród przykładowych zastosowań technologii opisanych na stronie https://www.autoid.pl znajdziemy również obsługę portfela elektronicznego, lub identyfikację osób.

Otagowanie materiału w prasie modułem NFC umożliwiałoby na przykład wyświetlenie w smartfonie opisu reklamowanego produktu, lub polubienie strony na Facebooku. Możliwości wykorzystania technologii NFC jest naprawdę bardzo dużo i z dnia na dzień pojawiają się nowe propozycje zastosowań.

Przeczytaj również

Czy pagerank strony ma jeszcze jakieś znaczenie? Jeszcze kilka lat temu wskaźnik PageRank w dużym stopniu wpływał na renomę strony internetowej. Sugerował on, który serwis cieszy się większym zainter...
Ile można zarobić na Youtube. Zarabianie na filmik... Zarabianie na Youtube - jakie są zarobki na Polskim YT ? Co trzeba zrobić, aby zarabiać na Youtube. Ile można zarobić na Youtube ? Ile zarabiają najpo...
Czy certyfikat SSL jest niezbędny podczas prowadze... Coraz częściej zdarza się, że podmioty prowadzące swój biznes online natrafiają na oszustów chcących wyłudzić od nich pieniądze. Podają się za prawnik...
Sześć sposobów na przyspieszenie Windows 7. Popraw... Wiele testów pokazuje, że developerzy projektując Windows 7 zadbali o to, aby ten system operacyjny był szybszy od poprzednich. Jeżeli mimo wszystko c...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.