Regulamin sklepu, a prawo konsumenta. Jak skutecznie reklamować towary.

Kupiłeś buty, które w niedługim czasie się rozleciały, albo zestaw komputerowy, z którym notorycznie są jakieś problemy, a może telefon, który raz działa, a innym razem nie? Jeżeli zakupione przez Ciebie towary są nowe, to w Polsce obowiązują przepisy według których masz 24 miesiące na złożenie reklamacji. W tym wpisie postaram się napisać, w jaki sposób skutecznie reklamować kupione przedmioty. Wszystko opisane według najnowszych przepisów, które weszły w życie z dniem 24 Grudnia 2014 roku.

reklamacja Regulamin sklepu, a prawo konsumenta. Jak skutecznie reklamować towary.Źródło: pixabay,blickpixel

Jak długo można reklamować kupiony towar?

Zdarza się, że sprzedawcy informują klientów o tym, że dany – nowy – towar można reklamować przez okres krótszy niż 2 lata, na przykład przez 6, lub 12 miesięcy. Według prawa obowiązującego w Polsce, konsument ma możliwość reklamowania wadliwego towaru w terminie do 2 lat. Wyjątkiem jest zakup rzeczy używanych – okres reklamacji może zostać skrócony do 1 roku.

Dodatkowo jeżeli zakupiliśmy produkt przez internet, to otrzymujemy prawo (według nowych przepisów, które weszły w życie z dniem 25 Grudnia 2014) do możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny w terminie do 14 dni. Oczywiście od tej reguły są wyjątki – nie zwrócimy w ten sposób produktów żywnościowych, prasy, oraz rozpakowanych płyt CD/DVD.

Wyobraźmy sobie teraz sytuację, że po 7 miesiącach od zakupu zauważyliśmy jakąś wadę produktu, na przykład rozkleiły nam się buty. Według nowych przepisów okres szczególnej ochrony konsumenta został wydłużony z 6 do 12 miesięcy. W tym okresie to sprzedawca musi udowodnić, że niewłaściwie obchodziliśmy się z zakupionym towarem i że usterka powstała z naszej winy. Innymi słowy przyjmuje się, że towar miał wadę już w chwili zakupu.

Rękojmia a gwarancja

Nowe przepisy są szczególnie korzystne dla konsumentów – reklamacje będą uwzględniane w ramach rękojmi, lub gwarancji. Do tej pory reklamując towar mogliśmy ubiegać się o naprawę, lub wymianę na nowy produkt – dopiero, gdy naprawa, lub wymiana nie mogły dojść do skutku mogliśmy ubiegać się o zwrot pieniędzy. Obecnie możemy natychmiast odstąpić od umowy (zażądać zwrotu pieniędzy), lub poprosić o obniżenie ceny towaru. Mimo wszystko jeżeli sprzedawca będzie w stanie naprawić/wymienić towar w bardzo krótkim czasie, to nadal może zaproponować tę formę uznania reklamacji.

Jeżeli chodzi o wybór sposobu reklamowania towaru, to z punktu widzenia konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, ponieważ jej warunki zostały określone w przepisach prawa.

Skuteczna reklamacja – jak ją złożyć?

Po pierwsze należy zadać sobie pytanie, czy obchodziliśmy się z towarem zgodnie z jego przeznaczeniem. A więc nie wystawialiśmy na przykład telewizora za okno przy temperaturze -40 stopni. Chodzi o zdrowy rozsądek! Na chłopski rozum reklamacji nie będą podlegały również elementy, które się po prostu zużyły np. klocki hamulcowe.

Sprzedawca bardzo często korzysta z opinii „rzeczoznawcy„, który określa czy towar był eksploatowany zgodnie z przeznaczeniem i czy wada nie nastąpiła z winy konsumenta. Taki rzeczoznawca bardzo często jest przychylny sprzedawcy i nie wydaje obiektywnej opinii, dlatego warto zadbać o opinię niezależnego rzeczoznawcy.

Jeżeli zauważyliśmy, że głośniki komputerowe nie odtwarzają poprawnie muzyki, ale trzeszczą to możemy poprosić o opinię niezależny serwis elektroniczny. Warto tutaj nadmienić, że opinia rzeczoznawcy nie jest wiążąca i zawsze mamy prawo do odwołania się od reklamacji. W przypadku, gdy sprawa trafi do sądu – ten prawdopodobnie powoła niezależnego eksperta, który wyda opinię.

Reklamację możemy złożyć wysyłając ją na piśmie na adres sklepu, lub korzystając z poczty elektronicznej. Sklep musi potwierdzić otrzymanie takiej wiadomości. Sprzedawca ma 2 tygodnie na rozpatrzenie reklamacji, jeżeli w tym okresie nie dostaniesz żadnej odpowiedzi uznaje się ją za przyjętą.

Reklamacja a brak paragonu – czyli co z tymi dowodami zakupu?

Wielu sprzedawców twardo przystaje na tym, że aby reklamować towar niezbędny jest paragon – co jest bzdurą! Wystarczy jakikolwiek dowód zakupu – może to być wydruk z karty płatniczej, oświadczenie sprzedawcy, kopia paragonu, a nawet nagranie z monitoringu jak dokonywaliśmy zakupu w sklepie.

Warto powołać się w tym przypadku chociażby na tzw. niedozwolone klauzule Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

„Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru (paragon fiskalny lub faktura VAT)”.

„Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu”

Jeżeli nadal mamy problemy z wyegzekwowaniem reklamacji to warto udać się do Rzecznika Praw Konsumenta, który za darmo udzieli nam wskazówek, a nawet wyśle pismo do sklepu.

Przeczytaj również

Darmowe czcionki na stronę internetową. Bezpłatne ... Google udostępnia potężną bazę krojów czcionek, które możemy wykorzystać na własnej stronie internetowej. Zaletą Google Fonts jest to, że czcionek nie...
Przetestuj kod PHP bez konieczności zakładania ser... Uczysz się programowania w języku PHP, napisałeś skrypt, który chciałbyś przetestować bez konieczności instalowania serwera - w tym poradniku dowiesz ...
Tworzymy profesjonalne intro na YouTube – kr... Jeżeli publikujesz, lub zamierzasz publikować wideo w serwisie YouTube, to z pewnością zainteresuje Cię możliwość stworzenia w prosty sposób profesjon...
Podstawy Malwarebytes Anti-Malware. Jak usunąć wir... Obsługa programu Malwarebytes AntiMalware. Jak usunąć wirusy z komputera ? Komputer nagle zwolnił, na pulpicie pojawiają się dziwne komunikaty, a int...

One thought on “Regulamin sklepu, a prawo konsumenta. Jak skutecznie reklamować towary.

  1. Rzeczywiście po 25 grudnia 2014 roku sporo zmian nastąpiło w regulaminach sklepów internetowych. W szczególności wydłużenie do 14 dni czasu na przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, wprowadzono nowe obowiązki informacyjne dla sklepów oraz zmieniono tryb i sposoby rozpatrywania zgłoszeń o niezgodność towaru z umową. Wszystkim zainteresowanym polecam lekturę ustawy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.