Regulamin sklepu, a prawo konsumenta. Jak skutecznie reklamować towary.

Kupiłeś buty, które w niedługim czasie się rozleciały, albo zestaw komputerowy, z którym notorycznie są jakieś problemy, a może telefon, który raz działa, a innym razem nie? Jeżeli zakupione przez Ciebie towary są nowe, to w Polsce obowiązują przepisy według których masz 24 miesiące na złożenie reklamacji. W tym wpisie postaram się napisać, w jaki sposób skutecznie reklamować kupione przedmioty. Wszystko opisane według najnowszych przepisów, które weszły w życie z dniem 24 Grudnia 2014 roku.

reklamacja Regulamin sklepu, a prawo konsumenta. Jak skutecznie reklamować towary.Źródło: pixabay,blickpixel

Jak długo można reklamować kupiony towar?

Zdarza się, że sprzedawcy informują klientów o tym, że dany – nowy – towar można reklamować przez okres krótszy niż 2 lata, na przykład przez 6, lub 12 miesięcy. Według prawa obowiązującego w Polsce, konsument ma możliwość reklamowania wadliwego towaru w terminie do 2 lat. Wyjątkiem jest zakup rzeczy używanych – okres reklamacji może zostać skrócony do 1 roku.

Dodatkowo jeżeli zakupiliśmy produkt przez internet, to otrzymujemy prawo (według nowych przepisów, które weszły w życie z dniem 25 Grudnia 2014) do możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny w terminie do 14 dni. Oczywiście od tej reguły są wyjątki – nie zwrócimy w ten sposób produktów żywnościowych, prasy, oraz rozpakowanych płyt CD/DVD.

Wyobraźmy sobie teraz sytuację, że po 7 miesiącach od zakupu zauważyliśmy jakąś wadę produktu, na przykład rozkleiły nam się buty. Według nowych przepisów okres szczególnej ochrony konsumenta został wydłużony z 6 do 12 miesięcy. W tym okresie to sprzedawca musi udowodnić, że niewłaściwie obchodziliśmy się z zakupionym towarem i że usterka powstała z naszej winy. Innymi słowy przyjmuje się, że towar miał wadę już w chwili zakupu.

Rękojmia a gwarancja

Nowe przepisy są szczególnie korzystne dla konsumentów – reklamacje będą uwzględniane w ramach rękojmi, lub gwarancji. Do tej pory reklamując towar mogliśmy ubiegać się o naprawę, lub wymianę na nowy produkt – dopiero, gdy naprawa, lub wymiana nie mogły dojść do skutku mogliśmy ubiegać się o zwrot pieniędzy. Obecnie możemy natychmiast odstąpić od umowy (zażądać zwrotu pieniędzy), lub poprosić o obniżenie ceny towaru. Mimo wszystko jeżeli sprzedawca będzie w stanie naprawić/wymienić towar w bardzo krótkim czasie, to nadal może zaproponować tę formę uznania reklamacji.

Jeżeli chodzi o wybór sposobu reklamowania towaru, to z punktu widzenia konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, ponieważ jej warunki zostały określone w przepisach prawa.

Skuteczna reklamacja – jak ją złożyć?

Po pierwsze należy zadać sobie pytanie, czy obchodziliśmy się z towarem zgodnie z jego przeznaczeniem. A więc nie wystawialiśmy na przykład telewizora za okno przy temperaturze -40 stopni. Chodzi o zdrowy rozsądek! Na chłopski rozum reklamacji nie będą podlegały również elementy, które się po prostu zużyły np. klocki hamulcowe.

Sprzedawca bardzo często korzysta z opinii „rzeczoznawcy„, który określa czy towar był eksploatowany zgodnie z przeznaczeniem i czy wada nie nastąpiła z winy konsumenta. Taki rzeczoznawca bardzo często jest przychylny sprzedawcy i nie wydaje obiektywnej opinii, dlatego warto zadbać o opinię niezależnego rzeczoznawcy.

Jeżeli zauważyliśmy, że głośniki komputerowe nie odtwarzają poprawnie muzyki, ale trzeszczą to możemy poprosić o opinię niezależny serwis elektroniczny. Warto tutaj nadmienić, że opinia rzeczoznawcy nie jest wiążąca i zawsze mamy prawo do odwołania się od reklamacji. W przypadku, gdy sprawa trafi do sądu – ten prawdopodobnie powoła niezależnego eksperta, który wyda opinię.

Reklamację możemy złożyć wysyłając ją na piśmie na adres sklepu, lub korzystając z poczty elektronicznej. Sklep musi potwierdzić otrzymanie takiej wiadomości. Sprzedawca ma 2 tygodnie na rozpatrzenie reklamacji, jeżeli w tym okresie nie dostaniesz żadnej odpowiedzi uznaje się ją za przyjętą.

Reklamacja a brak paragonu – czyli co z tymi dowodami zakupu?

Wielu sprzedawców twardo przystaje na tym, że aby reklamować towar niezbędny jest paragon – co jest bzdurą! Wystarczy jakikolwiek dowód zakupu – może to być wydruk z karty płatniczej, oświadczenie sprzedawcy, kopia paragonu, a nawet nagranie z monitoringu jak dokonywaliśmy zakupu w sklepie.

Warto powołać się w tym przypadku chociażby na tzw. niedozwolone klauzule Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

„Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru (paragon fiskalny lub faktura VAT)”.

„Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu”

Jeżeli nadal mamy problemy z wyegzekwowaniem reklamacji to warto udać się do Rzecznika Praw Konsumenta, który za darmo udzieli nam wskazówek, a nawet wyśle pismo do sklepu.

One thought on “Regulamin sklepu, a prawo konsumenta. Jak skutecznie reklamować towary.

  1. Rzeczywiście po 25 grudnia 2014 roku sporo zmian nastąpiło w regulaminach sklepów internetowych. W szczególności wydłużenie do 14 dni czasu na przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, wprowadzono nowe obowiązki informacyjne dla sklepów oraz zmieniono tryb i sposoby rozpatrywania zgłoszeń o niezgodność towaru z umową. Wszystkim zainteresowanym polecam lekturę ustawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.