Krótka historia telefonii VoIP
Za początek telefonii VoIP wypadałoby przyjąć jakąś datę związaną z rozwojem Internetu – w końcu są to połączenia telefonii internetowej. Jednak, początek VoIP kojarzy się przede wszystkim z opracowaniem protokołu przesyłu głosu. Został on opracowany w latach 70. ubiegłego wieku przez Danny’ego Cohen’a. Protokół ten nie został jednak udostępniony od razu – stało się to dopiero w roku 1991. Wcześniej rozwiązanie to wykorzystywane było przez Departament obrony Stanów Zjednoczonych.
Pierwsza aplikacja stworzona, która umożliwiała głosowy kontakt z wykorzystaniem internetu została opracowana przez Johna Walker’a. Do zespołu dołączył również Braian Wiles. Szybko powstawały nowe aplikacje, aż w końcu pojawił się telefon internetowy. W Polsce, na telefonię komórkowa musieliśmy poczekać kilka lat, ale dziś możemy już swobodnie korzystać z osiągnięć nowoczesnej technologii.
Dla kogo centrala Voip?
Gdzie może przydać się centrala VoIP? Oczywiście przede wszystkim w firmach i instytucjach. Jako pierwsza w Polsce z telefonii internetowej korzystała Straż Graniczna. Następnie duże firmy, korporacje i instytucje. Dzisiaj, Centrala VoIP już nikogo nie dziwi: stosuje się ją w firmach każdej wielkości, a także w domach prywatnych. Dzięki wdrożeniu telefonii internetowej znacznie obniżają się koszty i usprawnia się komunikacja – zarówno pomiędzy pracownikami, jak i pomiędzy klientami a firmą. Z VoIP korzystają różne firmy. Z powodzeniem VoIP można stosować prowadząc sklep internetowy, wykorzystywany jest w szpitalach, czy w hotelach. Najczęściej telefonię internetową wybierają mikro i małe firmy – jest to najliczniejsza grupa gospodarcza w naszym kraju, której zależy na optymalizacji kosztów, elastyczności, a także pełnej mobilności.
Co zapewnia centrala VoiP
Nowoczesne rozwiązania zapewniają przede wszystkim:
- niższe koszty,
- oszczędność czasu,
- mobilnośc,
- większą elastyczność,
- wysoka jakość połączeń,
- gromadzenie danych w jednym miejscu,
- możliwość korzystania z menu IVR (przejście do pożądanej opcji, np. reklamacje – wciśnij 1, rozmowa z konsultantem – wciśnij 2, etc.),
- możliwość korzystania z bezpłatnej i szybkiej pomocy technicznej,
- możliwość korzystania z bezpłatnych połączeń wewnątrz konkretnej sieci operatora,
- bardzo proste zarządzanie centralą VoIP.
Wirtualna centrala VoIP nie ma nic wspólnego z centralami, które znamy sprzed wielu lat. Dziś centrale umieszczone są w naszych komputerach, w urządzeniach mobilnych – nie zajmują miejsca oraz nie wymagają specjalistycznej wiedzy, ani dużej ilości osób do jej obsługi. Centrala VoIP umożliwia m.in.:
- nagrywanie połączeń,
- tworzenie kampanii call center,
- tworzenie kolejki połączeń.
Wybór usług jest bardzo duży. Szukając najodpowiedniejszej firmy, warto zwrócić uwagę nie tylko na ceny, ale również na korzyści dodatkowe oraz na złożoność interfejsu – powinien być jak najprostszy dla użytkownika. Decydując się na VoIP należy pamiętać również o tym, aby łącze internetowe było stabilne.
Przyszłość telefonii internetowa
Nie ma wątpliwości co do tego, że telefonia internetowa będzie się rozwijać. Coraz częściej z telefonii internetowej korzystają osoby prywatne, zmniejszając w ten sposób koszty połączeń. Należy również podkreślić, że korzystanie z VoIP jest po prostu wygodne – dziś nie potrzeba dużych centrali – wystarczy aplikacja. Elastyczność, mobilność, optymalizacja czasu i kosztów – wszystko to sprawia, że telefonia internetowa jest bardzo atrakcyjna i zapewne w najbliższym czasie nie będzie dla niej alternatywy.
Źródło: Notka PR