Czy pagerank strony ma jeszcze jakieś znaczenie?

Jeszcze kilka lat temu wskaźnik PageRank w dużym stopniu wpływał na renomę strony internetowej. Sugerował on, który serwis cieszy się większym zainteresowaniem, do którego kieruje więcej odnośników w globalnej sieci, a co za tym idzie witryny posiadające wyższy PageRank znajdowały się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Czy znaczenie wskaźnika PageRank zmalało, a może zyskało na znaczeniu? Czy PageRank strony ma jeszcze jakieś znaczenie?

znaczenie-pagerank Czy pagerank strony ma jeszcze jakieś znaczenie?Źródło: pixabay.com, FirmBee

Pagerank – po co właściwie powstał?

Pagerank został opracowany przez założycieli Google’a w 1998 roku na Uniwersytecie Stanforda i określał za pomocą wartości liczbowej jakość stron internetowych. Zasada działania algorytmu jest bardzo prosta – im więcej stron odsyła do danej strony internetowej, tym większy pagerank posiada. Oczywiście znaczenie ma również pagerank stron internetowych, na których został umieszczony odnośnik.

Idea była poniekąd słuszna i zakładała, że strona do której kieruje wiele odnośników musi być wartościowa i warto ją pokazywać wyżej w wynikach wyszukiwania. Niestety z czasem okazało się, że właściciele stron pozyskują linki w sposób mało naturalny (np. kupują je) i w ten sposób sztucznie zawyżają sobie PageRank. Opieranie się na pagerank’u jako wskaźniku jakości strony internetowej traciło powoli na znaczeniu.

W 2011 roku Google zapowiedział wprowadzenie algorytmu Panda, którego zadaniem jest ocena wartości merytorycznej stron internetowych w myśl hasła „Content is King„. Od tego czasu maleje na znaczeniu ilość odnośników kierujących do naszej strony internetowej – w wyszukiwarce wybijają się strony, które mają wartościową i unikalną treść. Do dzisiaj algorytm jest rozwijany – ostatnia aktualizacja miała miejsce w Lipcu 2015 roku (Google Panda 4.2).

Twoja strona ma niski PageRank – nie martw się, nie ma on znaczenia!

Jeżeli Twoja strona ma niski PageRank, to nie masz się czym martwić – Google aktualizowało go po raz ostatni w 2013 roku! To między innymi jedna z przyczyn, dla których obecnie PageRank nie ma większego znaczenia.

Pierwszy znak świadczący o tym, że wskaźnik PageRank nie będzie miał większego znaczenia pojawił się w 2009 roku. W tym okresie Google usunął wskaźnik z narzędzi Webmaster Tools.

Pracownik Google John Mueller przyznał, że PageRank nie będzie aktualizowany w kolejnych latach:

I wouldn’t use PageRank or links as a metric. We’ve last updated PageRank more than a year ago (as far as I recall) and have no plans to do further updates. Think about what you want users to do on your site, and consider an appropriate metric for that.

John Mueller, Google

Wiem, że nie ma się czym chwalić, ale mój blog posiada PageRank wynoszący dokładnie 0 – co z tego wynika, a właściwie to nic… ponieważ strona jest dobrze widoczna w wyszukiwarce Google i posiada (przynajmniej część z Was tak uważa) ciekawą treść.

Czy linkowanie ma jeszcze sens?

Tak jak wcześniej wspomniałem PageRank opierał się na algorytmie, który oceniał naszą stronę internetową na podstawie linków, które do niej odsyłają. Skoro obecnie ten wskaźnik nie ma większego sensu, to czy jest sens pozyskiwać linki w internecie? Odpowiedź brzmi – tak, między innymi dlatego, aby ułatwić robotom indeksującym dotarcie do naszej witryny, ale także zwykłym użytkownikom.

4 thoughts on “Czy pagerank strony ma jeszcze jakieś znaczenie?

  1. kmaksiu says:

    Bezapelacyjnie! Dajmy na to portalmmo.pl, dobra treść, słaby pagerank, a dlaczego? Ponieważ nie posiada jeszcze mocny linków z innych portali o wysokim pagerank!

    • Przemo says:

      Możesz podać jakiś przykład tego, w jaki sposób wysoki współczynnik pagerank przekłada się na popularność serwisu?

      • PageRank przeszedł do historii i nie ma on wpływu na pozycjonowanie strony. Przykładowo, gdyby tak było to w SERP-ach w pierwszej dziesiątce rankingu znalazłyby się jedynie strony z najwyższym algorytmem… W rzeczywistości jest odwrotnie. Ponadto od kilku lat nie mamy nawet dostępu do PR.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.